dimarts, 24 de setembre del 2024

VOLTA A SARDENYA. ETAPA 13: ORISTANO - BOSA

TRESNURAGUES I BOSA, DOS POBLES AMB ENCANT

Dimecres, 19 de juny de 2024

Distància:  75 km 
Temps: 4h 52'
Velocitat mitjana: 15,6 km/h
Desnivell:  810 m D+ / 820 m D-


A les 6 de matí em desperta la llum que entra per la petita terrassa que tinc just al davant. El llit no era gens còmode, però tot i així, he dormit d'una tirada. Miro al meu voltant i veig que en Mauro està dormint profundament i no goso despertar-lo, així que toca està en silenci una estona més. Mentres tant, m'entretinc fent una radiografia a aquella mena d'àtic-estudi. Està tot molt desendreçat. A la meva esquerra, puc veure un munt de retalls de diari i fotografies del seu mega repte fins al Cap Nord. No puc llegir la lletra petita, però tant se val perquè segurament estarà en italià.

Una hora més tard, en Mauro es comença a moure, la qual cosa aprofito per llevar-me per anar al lavabo i fer una mica de soroll. Quan torno, continua estirat, però ja amb els ulls oberts. Em pregunta què tal he descansat, i per cortesia li dic que molt bé i que ja estic llest per sortir. No vull sortir massa tard per aprofitar les primeres hores de fresqueta. Suposo que capta la indirecta, i em diu que baixa a la cuina i que m'espera a baix per esmorzar. En cinc minuts sóc a la cuina-menjador on també hi és el seu pare. Xerrem de coses intranscendents: del que estic fent, del temps, etc.

L'esmorzar no és res de l'altre món: cafè, galetes, civada amb aigua calenta i una mica de fruita. I en 20' ja estic preparat per marxar. Surto de casa d’en Mauro a les 8:30 després de fer la foto de rigor.

A les portes de casa seva abans de marxar

Avui m’espera un altre día dur de calor extrem (36°) i una segona part de la ruta amb molta muntanya. Els primers 30 kms amb la no-calor del matí i el perfil rodador els faig a bon ritme. La ruta no passa ben bé per la costa, excepte un petit tram que passa per Sant Caterina de Pitinuri.

Santa Catarina de Pittinuri

Aprofito el pas per aquest poble per fer una petita aturadaI abans de començar la llarga pujada de 17 km que m’ha de portar a Cuglieri, durant la llarga pujada esgoto les reserves d'aigua, per per sort trobo una petita botigueta al peu de la carretera on puc comprar un parell d'ampolles d'aigua. 

Després del segon descans del matí, continua la llarga pujada que en alguns trams es torna molt dura tot i que els desnivells, entre el 4-8%, són assumibles. 


Finalment arribo a Cuglieri, a la part més alta de l’etapa, tot just quinze minuts abans del tancament de les botigues (aquí no hi ha súper). Pregunto a una dona que trobo entrant al poble on puc trobar un lloc per comprar menjar. M'indica que una mica més amunt tinc una botiga on puc trobar una mica de tot.

La botiga no té gaire on triar per menjar, però dins s'hi està la mar de bé amb l'aire condicionat. Estic suant com un porc. La pujada al poble ha estat dura i la calor ha fet la resta. 

Al final compro una bossa d’amanida preparada, “prochiuto” italià (una merda), plàtans, pa, aigua amb gas i una cervesa ben fresca. M'instal·lo per dinar a un racó del poble amb ombra, banc de pedra i font d'aigua. L’amanida me la menjo directament de la bossa a la qual hi he afegit sal, oli i vinagre. El pernil amb el pa i el plàtan de postre. Mentre carrego el mòbil amb el panell solar portàtil que porto, m’estiro al banc per descansar. S’hi està bé. I abans de marxar, em prenc un café i un gelat a un bar que tinc a 50 metres. Amb energies renovades marxo cap a Bosa amb l’alegría de saber que el terreny serà 100% favorable: baixada i pla. 

A Tresnuragues, a 10 quilòmetres de Bosa, m’aturo al carrer principal per fer fotos dels “poyos” que hi ha totes les portes de les cases. Aquests bancs de pedra tant tipics d'alguns pobles d'Espanya on la gent sortia a prendre la fresca al vespre, em recorden al poble de la meva dona (Villaflores - Salamanca). Fa molts anys hi havia a tots els carrers, però un alcalde del poble va obligar a treure'ls del carrer per "modernitzar" el poble asfalt els carrers i posant voreres. Quina bestiesa va fer. Per sort, els dos que teniem a la façana els van "instal·lar" al corral de casa i encara els podem gaudir.

"Poyos" a Tresnuraghes

Mentre estic fent fotos a un dels "poyos" per enviar-li a la meva dona, arriben dues senyores grans (mare i filla) que fan intenció d'entrar a la porta just al costat del "poyo" que estic fotografiant, i s'aturen per interessar-se pel que estic fent. Passem una bona estona parlant de Sardenya, la seva història catalana, de Barcelona que coneixen, etc. I abans de marxar, m’omplen els bidons amb aigua fresca. Aquests moments són els que queden a la memòria durant un viatge com el meu. Finalment, una estona més tard, arribo a Bosa. Em sembla un poble molt maco amb les cases de colors vistosos. 


Com he arribat amb temps, aprofito per fer una mica de turisme pel poble. És un poble realment maco. De fet, crec que de tots els que vist durant el viatge és el que més m'ha sorprès. Situat al costat del riu Temo i que puja per una colina coronada per un castell (Castelo di Malaspina), té la particularitat de tenir pintades les façanes de les cases de alegres colors que pinten sovint per mantenir el poble ben maco. Llegeixo que l'any 2014 va ser triat el segon poble més maco d'Itàlia. No sé si és per tant, perquè a Itàlia hi ha un munt de pobles molt macos, però aquesta és la dada.


Abans de marxar cap a S’Abba Druche (5 km) on es troba el càmping on passaré la nit, decideixo anar a un supermercat per comprar una mica de menjar per sopar i esmorzar demà. Intento evitar fer servir les botigues i bars dels càmpings perquè acostumen a ser molt cars.

El dia s'ha tornat a tapar i decideixo marxar cap al càmping no fos cas que li doni per ploure. No tinc gaire distància fins allà, però gairebé tot el que em resta de ruta és en pujada.

Finalment hi arribo sense que plogui. Sembla que aguantarà. Des de el puntde checking al començament del camí deixant la carretera, tinc un quilòmetre fins la platja on es troba la zona d'acampada. I el més positiu de tot és que ha estat el càmping més econòmic del viatge (10€) i a sobre, a l'entrada, el senyor em va obsequiar amb una ampolla d'aigua em veure'm tant assedegat després de la llarga pujada.

I el premi final va ser poder plantar la tenda just davant la platja, tot i que la tarda no era especialment maca per gaudir de la posta de sol en el que podia ser la penúltima nit a Sardenya.

Acampat davant la platja