dilluns, 11 de desembre del 2023

ETAPA 38: LEZAMA - ZUMAIA

MAGNÍFIC DIA DE CONTRASTOS ATMOSFÈRICS

Divendres, 9 de juny de 2023

Distància:  78 km + 5 km per Zumaia = 83 KM
Temps: 4h 55' +  19' = 5h 14'
Velocitat mitjana: 15,9 km/h
Desnivell:  930 m D+ / 980 m D-

Ahir m’en vaig anar a dormir tard amb concert de roncs inclosos i aquest matí, a les 5 del matí, un grup de quatre pelegrins, un d'ells el que dormia a sota de la meva llitera, ja han començat a tocar els pebrots. Han començat a recollir per marxar d’hora. Quina pressa tenien, cony!! 

Per tant, a dos quarts de vuit, esmorzat i amb tot recollit, he sortit de l'alberg de Lezama en direcció a Zumaia. Tinc una etapa força curta que m'anirà bé després de la pallissa d'ahir, especialment per la calor i la xafogor.

Llest per començar

Tot i que és molt d'hora, el dia comença molt assolellat i amb bona temperatura. Surto en direcció a Labarretxu (Km 3) per bona carretera, però poc després de deixar la carretera BI-2713, el navegador em fa agafar un camí asfaltat (no tinc una altra alternativa si no vull fer un fotimer de quilòmetres de més). Òbviament, el camí comença a pujar i alguns trams amb pendent del 10%. Es fa dur començar tan d'hora a pujar, però l'entorn s'ho mereix. En aquelles hores, quan encara no són les vuit del matí i el sol no ha fet acte de presència en aquell vessant de la muntanya, el paisatge és bucòlic. Per sort, aquest primer port del matí no és gaire llarg i en 2 quilòmetres justos el liquido. 

La baixada em porta al bonic poble d'Amorebieta-Etxano just quan la canalla està anant cap a l'escola. Els carrers són plens de nens i nenes amb els seus respectius pares o avis. M'agrada l'estampa que veig. Em recorda temps recents, de fa pocs mesos.

La sortida d'Amorebieta em proporciona una sorpresa molt maca. Després del camí entre boscos que ha estat el primer regal del dia, el segon regal és una impressionant "bidegorri" (carril bici o bicipista com he llegit per allà) totalment segregat de qualsevol carretera. Sembla una autopista per a bicicletes. Déu n'hi do amb els bascos! I a sobre fa baixada...he he he.

 

A mesura que m'apropo a Durango, el cel comença a omplir-se de núvols i sembla que d'aquí una estona es taparà del tot. No té bona pinta. I quan hi arribo, el cel està totalment cobert i sospito que avui em mullaré. Estic tenint molta sort durant aquest repte, però sembla que avui la sort s'acabarà.

Després d'una breu aturada a Durango per veure el camí que he d'agafar perquè sembla que m'he despitat en algun punt. Veig que haig d'agafar la meva amiga, la N-634, que fa temps que no trepitjo. Per sort, són només 4 quilòmetres. Passat Durango, deixo la nacional i agafo una secundària, la BI-3342, que em fa pujar el segon port del dia (i el més dur). Aquesta vegada força més llarg (6,5 km) i amb desnivells variables amb un màxim de l'11% en algun punt. 

A mitja pujada, passat Bérriz, el cel ja està a punt de descarregar, o això em sembla. Està força negre a sobre meu. De fet, l'aire és molt humit i em mulla la roba.

Cel negre amenaçador i al fons el Parc Natural d'Urkiola

Quan estic a punt d'arribar a dalt, a l'alt de Menditxo, comença a ploure amb alegria. En arribar al punt més alt, m'aturo i em puc refugiar al porxo d’un caserio que hi havia, miraculosament, en aquell punt (km 33). 

En aquell moment, surt una senyora gran i molt amable que vol que entri a casa seva mentre plou. Li dono les gràcies, però li dic que només vull posar-me l’impermeable, guardar coses a les alforges i veure si el xàfec baixa d'intensitat per tornar a sortir. El que si li demano és que si em pot omplir el bidó d'aigua que el tinc buit. Mentre plou tenim una conversa molt agradable sobre diferents temes: el meu viatge, la vida en aquell lloc, els paratges que es poden veure des d'allà, etc. En 10’, més o menys, para de ploure i decideixo continuar la ruta amb una trepidant baixada que em porta primer a Érmua (poble de M. A. Blanco, regidor assassinat per ETA) i després a Eibar (km 41).

Ajuntament d'Eibar

La carretera està molt mullada i haig d'anar amb compte. I en alguns moments, un lleu plugim m'acompanya mentre vaig pedalant.

Tota aquesta part de la ruta és molt favorable i això em permet avançar molt ràpidament, a vegades per la N-634 i en molts moments (la majoria) per carrils bici alternatius, i sempre paral·lel al riu Deba. 

A mesura que vaig avançant a bon ritme direcció al poble costaner de Deba, el temps va millorant. Els núvols comencen a escampar una mica, el sol apareix de forma intermitent, però apareix la temuda xafogor.

Poc després de les 12:00, arribo a Deba. Allà faig una aturada per fer un "pintxo" de truita de patates i una birra sense alcohol al bar Labatai. La plaça principal és plena de gent fent l'aperitiu a les terrasses. Jo em quedo a dins perquè fora no hi ha cap taula lliure. 

Després de poc menys de mitja hora, reprenc la marxa. És el darrer tram que em queda fins Zumaia que es troba a uns 17 quilòmetres, segons el meu navegador.

La sortida de Deba és una llarga pujada de 5 quilòmetres fins a Itziar per la N-634. La pujada se'm fa dura. A vegades fer una aturada, com la que he fet a Deba, no és el millor. I a sobre, el sol s'ha imposat al cel i la calor comença a ser important. 

Sortint de Deba camí de Zumaia

Un cop arribo a Itziar, els quilòmetres restants són de baixada. Una benedicció! Són gairebé 11 quilòmetres els que em separen de Zumaia que gaudeixo sabent que són els darrers del dia.

Com sé que el càmping on passaré la nit és als afores del poble, entro a un Dia per fer la compra corresponent: el dinar i sopar d'avui, i l'esmorzar de demà.  

Abans d'anar al càmping, dino a pocs metres del Dia on hi ha una plaça amb ombra. El menú d'avui és una empanada de tonyina, fruita, un gelat i una cervesa. Fantàstic!

Fa temps que no arribo tan d'hora al meu destí (o potser és el dia que més aviat he acabat l'etapa). M'instal·lo a prop de la recepció i del bar, així com dels lavabos. Avui no tinc punt d'electricitat a la parcel·la i, per tant, em tocarà carregar els dispositius al lavabo i estar pendent d'ells.

Tenir la tenda instal·lada i haver dinat abans, em permet fer la primera migdiada del viatge. Tenia molta son. Matinar tan avui, m'ha passat factura.

La tarda, després de l'hora llarga de migdiada, la dedico a fer turisme per Zumaia. És un poble molt maco i amb unes formacions geològiques molt importants que pel que m’han explicat a la recepció del càmping atreuen molts visitants.

En aquest enllaç podeu veure de què es tracten aquestes formacions geològiques anomenades "flyschs". 

Vistes de Zumaia

La tarda acaba abruptament quan el cel es va ennuvolant i sospito que caurà una de bona. Agafo la bicicleta i, sense entretenir-me gaire, marxo corrent al càmping. Tinc uns dos quilòmetres des del centre de Zumaia. Quan hi arribo a la porta, comença a ploure, i tinc el temps just per ficar-me a la tenda abans no comenci a ploure de valent. Per sort, no plou més de 30 minuts i em permet, més tard, fer el sopar sense problemes mentre el sol s'amaga darrere de les muntanyes amb un cel, de nou, seré.

Bonic capvespres després de la pluja

 
Vídeo resum de l'etapa de l'app Relive: